آموزشی

تفاوت ترند، مد و فشن چیست؟

برخی ها به اشتباه واژه تِرند و مد و فشن را به جای هم بکار می برند از اینرو در این مطلب به تعریف جداگانه هر واژه و بیان تفاوت های ما بین آنها می پردازیم.

trine-kjaer-wearing-beige-belted-blazer-and-pants-funda-news-photo-1602537398

۱.ترند(trend)

ترند (trend) در لغت به معنی روند و گرایش است و در حوزه های مختلف تداعی کننده معانی مختلف است اما تمامی این معانی به همه گیر بودن یا فراگیر شدن در آینده نزدیک اشاره می کند.

تِرند نوعی حالت یا روش جدید است که در مدت زمان مشخصی طرفدار پیدا می کند و از شش ماه تا ۲ سال و گاهی اوقات بیشتر ادامه دارد.

تِرند را معمولا خیلی قبل تر از شروع فصل ها معرفی می کنند تا میزان اقبال مردم به آنها را بسنجند.

۲.مد یا فشن

مد (به فرانسوی: Mode) یا فَشِن (به انگلیسی: Fashion) اصطلاح کلی در زمینه هنر طراحی پوشاک است. محصولات صنعت مد و فشن شامل پوشاک، پاافزار، کیف، لوازم آرایشی و اثاث است.

مُد به مجموعه ای از تِرندها گفته می شود که بسته به فصل یا سال تغییر می کند.

اگر بخواهیم درباره تاریخچه ورود مُد به ایران بگوییم این موضوع به دیدار همسر اول فتحعلی شاه با “الیزابت مک نیل” همسر “جان مک نیل” طی یک مهمانی در دربار برمی گردد که الیزابت مک نیل لباس ساده اما خیلی شیکی به تن داشت و این موضوع توجه همسر فتحعلی شاه را به خود جلب کرد، این روز نقطه شروع ورود مُد به ایران شد و پس از آن، اندرونی در دوره ناصرالدین شاه مرکز مُد ایران شمرده می‌شد، زنان شهری پیوسته چشم به آنجا داشتند تا آن چه از پوشش و آرایش تازه در آن به وجود می‌آید، مورد تقلید قرار دهند.

b11034566eeaec5be00714b950dce740

 

تفاوت ترند و مد

در واقع تِرند بخشی از مُد محسوب می شود و مُد به سبکی مثل سبک لباس پوشیدن، سبک زندگی و … گفته می شود.

در واقع مُد به معنی سلیقه حال و امروز و تِرند یک نوآوری در آینده بسیار نزدیک است.

تِرند در حال معرفی شدن هست و احتمال دارد که مورد استقبال فراوان قرار گرفته و در آینده نزدیک، تبدیل به مُد شود، بطورکلی و بطور خلاصه تِرند، مرحله قبل از مُد شدن هست در حالیکه مُد را به عموم مردم معرفی شده و همه آن را می شناسند.

البته باید گفت از آنجایی که تِرند ها تعداد زیادی دارند ممکن است همه آنها مورد استقبال قرار نگرفته و تبدیل به مُد نشوند.

 

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط